Dráčata - 4. třída
Třída se nachází v prvním patře budovy. Kapacita třídy je 28 dětí. Je heterogenní, určena dětem ve věku od 3 - 7 let.
O děti se starají:
Lenka Holubová
Barbora Janková
Asistent pedagoga: Kamila Karfiolová
Třídní email:
1ms.dracata@email.cz
Mobilní telefon třídy:
702 226 617
TVP - S úsměvem jde všechno snáz
Vzdělávací obsah je rozdělen do sedmi integrovaných bloků.
3.IB „Země pod závojem podzimu“
Charakteristika celého integrovaného bloku (blok se skládá ze 2 částí):
- V tomto bloku dominuje roční období podzim, zájem o přírodu, ke které máme velmi blízko
- Pozorujeme a seznamujeme se s podzimními změnami v přírodě /barvy, tvary, plody, dary Země, sklizeň, ukládání zvířat k zimnímu spánku/
- Manipulace s přírodním materiálem, rozvíjíme pozitivní vztah k přírodě, k ekologii
- Poznáváme okolní přírodu, její proměny, staráme se o naší zahradu
- Rozvíjíme dále prosociální vztahy ve skupině
- Vedeme děti k zájmu o psanou podobu jazyka, rozvíjíme jejich řečové schopnosti a dovednosti
2.část IB „Příběhy z mechových peřin“
Spolupráce s rodinou (společné dny radosti)
- využití odpadového materiálu – ruličky od toaletního papíru, pet lahve, staré noviny, letáky, plato od vajec apod. (budeme jej třídit, zkoumat jeho vlastnosti a také z něj tvořit)
- zrníčka pro ptáčky (pro ptáčky do krmítek, vytvoříme z něj ptačí zob)
Akce, které nás čekají (společné dny radosti)
- Dýňování – Halloween (31.říjen)
- Zamykání školní zahrady společně s rodiči
- Podzimní dílničky s rodiči
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel v dítěti podporuje)
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, rozvoj paměti a pozornosti
- schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a city plně prožívat
- vytváření povědomí a následně pozitivního vztahu k přírodě ve svém bezprostředním okolí, poznávání okolní přírody, seznámení s místem a prostředím ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- pochopení, že změny působené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
Vzdělávací nabídka
- různorodé společenské hry a skupinové aktivity (námětové hry, dramatizace, konstruktivní a výtvarné projekty)
- zpěv, recitace, dramatizace, přednes s tématem podzimu, přátelství
- smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí, školní zahradu
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem, činnosti tvořivé, ale i praktického využití (např. hrabání listí na zahradě)
- přirozené pozorování okolní přírody, vycházky s ekologickým záměrem, výlety do přírody, sledování rozmanitost a změny v přírodě
- práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
- prohlížení a „čtení“ knížek
- artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
- poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů vztahujících se k podzimu, k podpoře pozitivních vztahů ve skupině
- záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, dotek, chuť, vůně, zvuky), jejich charakteristických znaků a funkcí
- smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.
- hry na téma přátelství, volné hry, aktivity podporující si uvědomování si vztahů mezi lidmi (kamarádství, přátelství)
Očekávané výstupy
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí
- mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
- dokázat pojmenovat různé tvary a materiály, dokázat třídit odpad (alespoň papír, plast, bio odpad)
- chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
- vyjednávat s dětmi i s dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení (v jednoduchých situacích samostatně, jinak s dopomocí)
- rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádku a škod a upozorňovat na ně
- porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje) a že s těmito změnami je třeba v životě počítat, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
- projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu,
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat, naučit se porozumět a přijmout pravidla hry
- zvládat pojmenování barev, dokázat je ukázat, vybrat, třídit podle barvy, atd
- vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
Charakteristika tématu
- Příprava zvířat k zimnímu spánku + mláďata lesních zvířat
- Odlet ptáků
- Třídění odpadu – ochrana přírody
- Začleňování výuky venku
2.část IB: „Pošli to dál“
Datum zahájení Datum ukončení
Spolupráce s rodinou
Fotografie dětí k třídnímu dráčku
Dle potřeby individuální pohovory, či odborná metodická pomoc
Akce, které nás čekají (společné dny radosti)
Spolupráce s FK Baník Sokolov „pohybovky“ – cvičení s trenéry
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel v dítěti podporuje)
získávání relevantní citové samostatnosti
získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
seznamování s pravidly ve vztahu k druhému
seznámení s místem i prostředím ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
rozvoj schopnosti sebeovládání
rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním pravidlům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
Ostatní dílčí cíle společné pro celý rok vycházejí z 1.IB
Vzdělávací nabídka
spontánní hra, námětová hra a činnosti, volná hra, hraní rolí
hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i v rovině
motivovaná manipulace s materiálem, s předměty, zkoumání jejich vlastností,
příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a v sebeovládání (zvláště záporných emocí, např. hněvu, zlosti, úzkosti)
hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor apod.
sociální a interaktivní hry,
hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí (dítě, dospělý, rodič, učitelka, žák, role dané pohlavím, profesní role, herní role) a osvojování si rolí, do nichž se dítě přirozeně dostává
činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
aktivity podporující sbližování dětí
přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
přirozené poznávání blízkého prostředí, vycházky do okolí
Očekávané výstupy
domluvit se slovy i gesty, formulovat otázky, odpovídat, popsat situaci
odloučit se na určitou dobu od blízkých, být aktivní i bez jejich opory
ve známých a opakujících se situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení,uposlechnout pokyn apod.)
pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat
začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat (doma, v mateřské škole i na veřejnosti)
uvědomovat si svou samostatnost, rozhodovat o svých činnostech
respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti
orientovat se bezpečně ve známém prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
zvládat běžné činnosti a požadavky kladené na dítě i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti
Charakteristika tématu:
Vytváření přátelství – soužití s vrstevníky, hry na sblížení dětí, samostatnost
Zvykání si na režim mateřské školy, upevňování pravidel
Začínáme postupně realizovat skupinové a individuální vzdělávání, diferenciaci a individualizaci ve výuce
Postupné seznamování a práce s portfoliem dítěte
Nabídka vzdělávacích činností
Jemná motorika, výtvarné a pracovní činnosti
Stavby dle vlastní fantazie z drobných materiálů (magnetická skládanka, barevné hříbečky apod.)
Spontánní tvoření dle volby dětí
„Můj kamarád“ – kamarád nakreslí portrét jakéhokoliv kamaráda ve třídě
Portfolio dítěte – kreslení vlastního portrétu, obtisknutí obou dlaní: „Jak jde čas“
Objevování kouzel barev – zapouštění barev, míchání barev, nanášení barev pomocí různých technik, hledání tvarů ve skvrnách, objevování předmětů, obrazců dle své fantazie a představ aj.
Hrubá motorika (pohybové hry)
PH - „Hra srdce“ – pohybově-relaxační hra (střídání běhu, chůze a klidu s nasloucháním tlukotu svého srdce, který se mění podle intenzity tělesné námahy)
PH - „Slepíme se k sobě spolu…“ – pohybová hra (děti ve dvojici tančí na hudbu, když p. učitelka hudbu vypne a řekne „slepíme se k sobě spolu s rukama“ – děti se ve dvojicích musí spojit pomocí rukou apod.)
Gymnastika mluvidel – dáváme pusy, olizujeme rty, přejíždíme jazykem po zubech, špulíme rty, nafukujeme tváře a propícháváme je jako balonky
PH – „Kamarádi“ – děti se pohybují volně po prostoru na rytmus bubínku, při rychlém bubnování mají děti vytvořit dvojice, trojice apod.
„Kuba řekl“ – smyslová hra – pokud před větou zazní: „Kuba řekl“ děti pokyn splní, pokud zazní pouze „lehněte si“, pokyn děti nesplní
Básně s pohybem k tématu, cviky na protažení a posílení velkých svalových partií
Obrázková jóga pro děti: „Lálí cvičí jógu“ – začínáme s nejjednoduššími cviky – dbát na smíšenou věkovou skupinu dětí!
Kognitivní oblast
Kognitivní funkce (někdy poznávací funkce) jsou jednou z hlavních oblastí lidské psychiky. Prostřednictvím kognitivních funkcí člověk vnímá svět kolem sebe, jedná, reaguje, zvládá různé úkoly. Myšlenkové procesy dávají člověku možnost učení, zapamatování, přizpůsobování se neustále se měnícím podmínkám okolního prostředí. Kognitivní funkce rovněž zahrnují kromě paměti i koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení informací.
Skládání puzzle s vhodnou tematikou (rodina, postava)
Vhodné na skupinové vzdělávání „stanoviště“ + rozvoj kooperace a prohlubování vztahů mezi dětmi– seznamování s didaktickými pomůckami ve třídě - deskové hry, spolupráce k sestavení překážkové dráhy, společné stavby z konstruktivních stavebnic, smyslové hry, hry na rozvoj představivosti, rozvoj kritického a logického myšlení aj.
Komunikace v komunikativním kruhu – jak se chováme k někomu, koho máme rádi, vyprávíme si o sobě (jak se jmenujeme, kdo nás čeká doma, pro koho jsme důležitý, kdo nás má rád, koho máme rádi, co rádi děláme, co nás baví, co nám jde, co už umíme…)
1) „Jsme ve školce všichni kamarádi stejní?“ – porovnávání kamarádů podle velikosti – paní učitelka vybere 3 děti, postaví je vedle sebe -ostatní kamarádi je seřadí tak, aby byly od nejvyššího po nejmenšího
2) „Teorie slušného chování“ – děti doplňují slova
-když o něco žádáme, musíme vždy poprosit
-za každou laskavost bychom měli poděkovat
-když někam vstoupíme, kde jsou ostatní lidí, sluší se pozdravit a to nahlas, aby nás všichni slyšeli
-na lidi, které zdravíme, bychom se měli dívat a usmát
-dospělým říkáme „dobrý den“ a dětem „ahoj“
-pokud se známe jménem, použijeme ho i při pozdravu: Ahoj Aničko
-u lidí, které známe podle jejich funkce, použijeme funkci při pozdravu – „Dobrý den, paní učitelko.“
-správně by měl vždy zdravit mladší (dítě) staršího (dospělého) a muž ženu
-pokud někoho zdravíme podáním ruky, pevně stiskneme vždy pravou ruku a díváme se přitom do očí
-co uděláš, když si chceš zívnout nebo kýchnout?
-je slušné u jídla srkat a mluvit s plnou pusou?
Rozhovory na téma kamarád
-co se ti vybaví, když se řekne kamarád
-jaký je dobrý kamarád, co můžeme udělat proto, abychom byli dobrými kamarády
-jak se ke kamarádům chováme
-co s kamarády můžeme dělat
-jak se ke kamarádovi nesmím chovat
Emoce
-co jsou to emoce, jaké máme emoce vůči kamarádům
DH: „Emoce“
Posílání pohlazení v komunikativním kruhu na téma: „Jak nám ruce pomáhají, co ruce nedělají?“
Porovnávání velikosti dlaní – dvojice dětí budou naproti sobě, přiloží k sobě dlaně (kdo má delší prstíky)¨, společně spočítají kolik máme prstů a správně si je pojmenujeme - hry s prsty – spojování jednotlivých prstů k palci- masáže ve dvojicích – malování na záda kamaráda
Námětové hry – „Na rodinu“, „Na restauraci“, „Na poštu“, „Na obchod“
Hra pro rozvoj zrakového vnímání a zrakové paměti – ve školce bylo uklizeno, a když byly děti venku, kluci kočičí udělali nepořádek (děti určují, co se v místnosti změnilo)
„Poznej podle hlasu kamaráda“ – smyslová hra – děti sedí u stolečku, paní učitelka zaváže vybranému dítěti oči šátkem, učitelka ukáže na libovolné dítě na židličce, ten na dítě zavolá jménem, úkolem je poznat jaký kamarád volal
Skupinové vzdělávání – dle aktuálního tématu, nabídka různorodých činností na jednotlivá stanoviště, výběr dle zájmu dětí – námětové hry, společenské, deskové hry, logické, konstruktivní, kooperativní hry, interaktivní hry apod.
Formativní hodnocení – zahrnování formativního hodnocení
Pobyt venku
Před pobytem venku zdůrazníme bezpečnostní pravidla – na co dáváme pozor, co nesmíme dělat. Ze začátku budeme především využívat naší školní zahrady, než se děti více zadaptují.
Pobyt na školní zahradě – využití pískoviště, průlezek, trampolíny, míčových her, semaforů, odrážedel a koloběžek
Procházky po okolí MŠ – pozorování okolí, hry s přírodninami, lesopark Bohemia
Blízká okolní hřiště – sledování obratnosti dětí