Dráčata - 4. třída

Třída se nachází v prvním patře budovy. Kapacita třídy je 28 dětí. Je heterogenní, určena dětem ve věku od 3 - 7 let.

 

O děti se starají: 

Lenka Holubová

Barbora Janková

Asistent pedagoga: Kamila Karfiolová

 

Třídní email: 

1ms.dracata@email.cz

 

Mobilní telefon třídy: 

702 226 617

 

TVP - S úsměvem jde všechno snáz

Vzdělávací obsah je rozdělen do sedmi integrovaných bloků.

4.IB „Pod čepicí sněhu třpytí se zem“ 

 

Charakteristika celého bloku (blok se skládá ze 2.částí) 

 

->Hlavní náplní tohoto bloku je posilovat vztahy mezi dětmi, s rodinou, společně sdílet radost, zážitky, uplatňovat dětskou fantazii a tvořivost 

->Přiblížíme dětem lidové tradice, zvyky, zpíváme koledy, posloucháme vánoční příběhy  

->Vyzdvihneme dobro a zlo, kouzelnou atmosféru, naději, sílu sounáležitosti  

->Zaměříme se na změny v přírodě v zimním období, vyzdvihneme důležitost odpočinku a klidu pro přírodu, Zemi i pro všechny obyvatele Země  

->Seznamujeme děti se zimními sporty a zimními radovánkami, s tím, co nám zimní období nabízí 

 

1.část IB „Příběhy z čertovského pytle a vánoční kouzlo hvězdičky betlémské“ 

Vzdělávací nabídka 

->hudební a hudebně pohybové hry a činnosti 

->relaxační a odpočinkové činnosti, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí 

->poslech čtených a vyprávěných pohádek, příběhů, následná diskuse o příběhu - námětové hry a činnosti, dramatizace příběhu (v tomto období hry na „Betlém“ „Peklo“ atp.) 

->estetické a tvůrčí aktivity (například společné tvoření adventního věnce s rodiči v MŠ, společné vyrábění vánočních ozdob pro výstavu vánočních stromečků ve městě atp.) 

->hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční či dramatické aktivity) 

->aktivity podporující sbližování dětí 

->aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí 

->setkávání se s literárním, hudebním a dramatickým uměním mimo mateřskou školu (například divadelní představení v MDK) 

->přednes, recitace, dramatizace, zpěv 

->společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému 

->sledování událostí ve městě, účast dětí na některých akcích (například zpívání při rozsvěcování stromečku na náměstí atp.) 

->sledování příběhů a pohádek obohacující citový život dítěte 

->cvičení organizačních dovedností 

->dramatické činnosti (předvádění a napodobování různých typů chování člověka v různých situacích), mimické vyjadřování nálad (úsměv, pláč, hněv, zloba, údiv, vážnost apod.) 

->četba, vyprávění a poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem 

->přípravy a realizace společných slavností v rámci zvyků a tradic 

->receptivní slovesné, literární, výtvarné, či dramatické činnosti (poslech pohádek, příběhu, veršů, hudebních skladeb, písní, sledování dramatizací, divadelních scének) 

->běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i dospělým 

->přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování změn v přírodě 

->práce s literárním textem, s obrazovým materiálem, využití encyklopedií, médií  

 

Charakteristika tématu 

->Posilovat vztahy mezi dětmi, s rodinou, společně sdílet radost, zážitky, uplatňovat dětskou fantazii a tvořivost 

->Seznámit děti s lidovými tradicemi a zvyky – Sv. Barbora, příchod čertů jednou za rok z pekla na svět, jejich andělský doprovod a mikulášská nadílka, vánoční strom, jmelí, štědrovečerní večeře, vánoční cukroví, půlnoční mše, advent, lití olova, krájení jablka, pouštění lodiček, střevíc apod. 

->Vyzdvihneme dobro a zlo, kouzelnou atmosféru, naději, sílu sounáležitosti 

 

 

 

2.část IB: „Pošli to dál“
   Datum zahájení Datum ukončení
Spolupráce s rodinou
Fotografie dětí k třídnímu dráčku
Dle potřeby individuální pohovory, či odborná metodická pomoc
Akce, které nás čekají (společné dny radosti)
Spolupráce s FK Baník Sokolov „pohybovky“ – cvičení s trenéry
 
Dílčí vzdělávací cíle (co učitel v dítěti podporuje)
získávání relevantní citové samostatnosti
získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
seznamování s pravidly ve vztahu k druhému
seznámení s místem i prostředím ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
rozvoj schopnosti sebeovládání
rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním pravidlům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
Ostatní dílčí cíle společné pro celý rok vycházejí z 1.IB
 
Vzdělávací nabídka
spontánní hra, námětová hra a činnosti, volná hra, hraní rolí
hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i v rovině
motivovaná manipulace s materiálem, s předměty, zkoumání jejich vlastností,
příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání 
cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a v sebeovládání (zvláště záporných emocí, např. hněvu, zlosti, úzkosti) 
hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor apod.
sociální a interaktivní hry, 
hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí (dítě, dospělý, rodič, učitelka, žák, role dané pohlavím, profesní role, herní role) a osvojování si rolí, do nichž se dítě přirozeně dostává 
činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě 
aktivity podporující sbližování dětí
přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
přirozené poznávání blízkého prostředí, vycházky do okolí
 
Očekávané výstupy
domluvit se slovy i gesty, formulovat otázky, odpovídat, popsat situaci
odloučit se na určitou dobu od blízkých, být aktivní i bez jejich opory
ve známých a opakujících se situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je 
uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení,uposlechnout pokyn apod.)
pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat 
začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti 
utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat (doma, v mateřské škole i na veřejnosti) 
uvědomovat si svou samostatnost, rozhodovat o svých činnostech
respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti 
orientovat se bezpečně ve známém prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
zvládat běžné činnosti a požadavky kladené na dítě i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti 
 
 
Charakteristika tématu:
Vytváření přátelství – soužití s vrstevníky, hry na sblížení dětí, samostatnost
Zvykání si na režim mateřské školy, upevňování pravidel
Začínáme postupně realizovat skupinové a individuální vzdělávání, diferenciaci a individualizaci ve výuce 
Postupné seznamování a práce s portfoliem dítěte
 
 
Nabídka vzdělávacích činností
Jemná motorika, výtvarné a pracovní činnosti
Stavby dle vlastní fantazie z drobných materiálů (magnetická skládanka, barevné hříbečky apod.)
Spontánní tvoření dle volby dětí
„Můj kamarád“ –  kamarád nakreslí portrét jakéhokoliv kamaráda ve třídě
Portfolio dítěte – kreslení vlastního portrétu, obtisknutí obou dlaní: „Jak jde čas“
Objevování kouzel barev – zapouštění barev, míchání barev, nanášení barev pomocí různých technik, hledání tvarů ve skvrnách, objevování předmětů, obrazců dle své fantazie a představ aj.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hrubá motorika (pohybové hry)
PH - „Hra srdce“ – pohybově-relaxační hra (střídání běhu, chůze a klidu s nasloucháním tlukotu svého srdce, který se mění podle intenzity tělesné námahy)
 
PH - „Slepíme se k sobě spolu…“ – pohybová hra (děti ve dvojici tančí na hudbu, když p. učitelka hudbu vypne a řekne „slepíme se k sobě spolu s rukama“ – děti se ve dvojicích musí spojit pomocí rukou apod.)
 
Gymnastika mluvidel – dáváme pusy, olizujeme rty, přejíždíme jazykem po zubech, špulíme rty, nafukujeme tváře a propícháváme je jako balonky
 
PH – „Kamarádi“ – děti se pohybují volně po prostoru na rytmus bubínku, při rychlém bubnování mají děti vytvořit dvojice, trojice apod.
 
„Kuba řekl“ – smyslová hra – pokud před větou zazní: „Kuba řekl“ děti pokyn splní, pokud zazní pouze „lehněte si“, pokyn děti nesplní
 
Básně s pohybem k tématu, cviky na protažení a posílení velkých svalových partií
 
Obrázková jóga pro děti: „Lálí cvičí jógu“ – začínáme s nejjednoduššími cviky – dbát na smíšenou věkovou skupinu dětí!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kognitivní oblast
Kognitivní funkce (někdy poznávací funkce) jsou jednou z hlavních oblastí lidské psychiky. Prostřednictvím kognitivních funkcí člověk vnímá svět kolem sebe, jedná, reaguje, zvládá různé úkoly. Myšlenkové procesy dávají člověku možnost učení, zapamatování, přizpůsobování se neustále se měnícím podmínkám okolního prostředí. Kognitivní funkce rovněž zahrnují kromě paměti i koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení informací. 
Skládání puzzle s vhodnou tematikou (rodina, postava)
 
Vhodné na skupinové vzdělávání „stanoviště“ + rozvoj kooperace a prohlubování vztahů mezi dětmi– seznamování s didaktickými pomůckami ve třídě - deskové hry, spolupráce k sestavení překážkové dráhy, společné stavby z konstruktivních stavebnic, smyslové hry, hry na rozvoj představivosti, rozvoj kritického a logického myšlení aj.
 
Komunikace v komunikativním kruhu – jak se chováme k někomu, koho máme rádi, vyprávíme si o sobě (jak se jmenujeme, kdo nás čeká doma, pro koho jsme důležitý, kdo nás má rád, koho máme rádi, co rádi děláme, co nás baví, co nám jde, co už umíme…)
1) „Jsme ve školce všichni kamarádi stejní?“ – porovnávání kamarádů podle velikosti – paní učitelka vybere 3 děti, postaví je vedle sebe -ostatní kamarádi je seřadí tak, aby byly od nejvyššího po nejmenšího
 
2) „Teorie slušného chování“ – děti doplňují slova
-když o něco žádáme, musíme vždy poprosit
-za každou laskavost bychom měli poděkovat
-když někam vstoupíme, kde jsou ostatní lidí, sluší se pozdravit a to nahlas, aby nás všichni slyšeli
-na lidi, které zdravíme, bychom se měli dívat a usmát
-dospělým říkáme „dobrý den“ a dětem „ahoj“
-pokud se známe jménem, použijeme ho i při pozdravu: Ahoj Aničko
-u lidí, které známe podle jejich funkce, použijeme funkci při pozdravu – „Dobrý den, paní učitelko.“
-správně by měl vždy zdravit mladší (dítě) staršího (dospělého) a muž ženu
-pokud někoho zdravíme podáním ruky, pevně stiskneme vždy pravou ruku a díváme se přitom do očí
-co uděláš, když si chceš zívnout nebo kýchnout?
-je slušné u jídla srkat a mluvit s plnou pusou?
 
Rozhovory na téma kamarád
-co se ti vybaví, když se řekne kamarád
-jaký je dobrý kamarád, co můžeme udělat proto, abychom byli dobrými kamarády
-jak se ke kamarádům chováme
-co s kamarády můžeme dělat
-jak se ke kamarádovi nesmím chovat
 
Emoce
-co jsou to emoce, jaké máme emoce vůči kamarádům
DH: „Emoce“
 
Posílání pohlazení v komunikativním kruhu na téma: „Jak nám ruce pomáhají, co ruce nedělají?“
Porovnávání velikosti dlaní – dvojice dětí budou naproti sobě, přiloží k sobě dlaně (kdo má delší prstíky)¨, společně spočítají kolik máme prstů a správně si je pojmenujeme - hry s prsty – spojování jednotlivých prstů k palci- masáže ve dvojicích – malování na záda kamaráda
 
Námětové hry – „Na rodinu“, „Na restauraci“, „Na poštu“, „Na obchod“
 
Hra pro rozvoj zrakového vnímání a zrakové paměti – ve školce bylo uklizeno, a když byly děti venku, kluci kočičí udělali nepořádek (děti určují, co se v místnosti změnilo)
 
„Poznej podle hlasu kamaráda“ – smyslová hra – děti sedí u stolečku, paní učitelka zaváže vybranému dítěti oči šátkem, učitelka ukáže na libovolné dítě na židličce, ten na dítě zavolá jménem, úkolem je poznat jaký kamarád volal
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skupinové vzdělávání – dle aktuálního tématu, nabídka různorodých činností na jednotlivá stanoviště, výběr dle zájmu dětí – námětové hry, společenské, deskové hry, logické, konstruktivní, kooperativní hry, interaktivní hry apod.
 
Formativní hodnocení – zahrnování formativního hodnocení
 
Pobyt venku
Před pobytem venku zdůrazníme bezpečnostní pravidla – na co dáváme pozor, co nesmíme dělat. Ze začátku budeme především využívat naší školní zahrady, než se děti více zadaptují.
Pobyt na školní zahradě – využití pískoviště, průlezek, trampolíny, míčových her, semaforů, odrážedel a koloběžek
Procházky po okolí MŠ – pozorování okolí, hry s přírodninami, lesopark Bohemia
Blízká okolní hřiště – sledování obratnosti dětí

Kontakt

Mateřská škola Sokolov, Pionýrů 1344

Pionýrů 1344, 356 01 Sokolov


telefon školy: 359 808 403

ředitelka školy:
Bc. Romana Veselková
tel: 702 226 518
email: 1ms.so@seznam.cz

zástupkyně ředitelky školy:
Monika Březinová
tel: 722 990 038
email: 1ms.zrs@seznam.cz

vedoucí školní jídelny:
Karolina Suchá
tel: 727 947 026
email:1ms.jidelna.so@seznam.cz